Diensten

Boekhouding

Boekhouden is het bijhouden van uitgaven en ontvangsten binnen een onderneming. Het bijhouden van een boekhouding houd onder andere de volgende zaken in:

  • Belastingaangiftes verzorgen
  • Een winst- en verliesrekening maken
  • Debiteuren en crediteuren beheren
  • Inkomende en uitgaande facturen verwerken
  • Facturering

Vanuit de belastingdienst is het verplicht dat u facturen maakt/verwerkt en belastingaangifte doet, dit zijn 2 kernzaken van de financiële administratie van een bedrijf.

Het bijhouden van een boekhouding heeft meerdere voordelen voor uzelf, zoals:

  • U heeft een overzicht van de financiële positie van uw bedrijf
  • U krijgt inzicht in de winsten en verliezen van uw bedrijf
  • U kunt verantwoording afleggen over uw financiële beleid
  • U heeft alle gegevens op een rij die u nodig heeft voor onder andere kostprijsbepalingen en offertes.

Boekhouding wordt in de meeste gevallen uitgevoerd op een boekhoudprogramma op een computer. In dit programma worden bankafschriften geboekt, verschillende boekingen gedaan (waaronder salaris verwerking) en facturen verwerkt.

 

Salarisadministratie

Het personeel dat bij een bedrijf werkt moet uiteraard betaald krijgen. Dit is de salarisadministratie, een salarisadministrateur heeft als taak het in orde maken van de salarissen van de medewerkers van een bedrijf. De medewerkers moeten juist en op tijd worden betaald. Bij de salarisadministratie hoort ook het in orde maken van de loonbelasting en andere afdrachten aan de overheid.

 

Opzetten en inrichten administratie

In het begin kan het lastig zijn om een goede start te maken bij het bijhouden van de administratie. Hiervoor kunt u een administratiekantoor inschakelen, een administratiekantoor kan u in het begin helpen om uw administratie op de juiste manier in te richten en op te zetten. Zo weet u zeker dat u vanaf het begin al goed bezig bent en niet na een periode merkt dat uw administratie een grote rommel is.

 

Administratieve ondersteuning

Het kan zijn dat u niet alle administratieve taken zelf wilt doen, maar dat u daarbij wilt worden ondersteund. Dit kan bijvoorbeeld als ZZP’er erg prettig zijn. Zo heeft u ook gelijk iemand die uw administratie controleert.

 

Jaarrekening samenstellen

Een jaarrekening is de financiële balans van het afgelopen jaar, een soort eindverslag. Hierin wordt beschreven wat er het afgelopen jaar is gedaan op zakelijk gebied. De jaarrekening moet goed aansluiten op de zakelijke administratie, er moeten bewijzen van inkomsten en uitgaven zijn. Bij grotere bedrijven is het verplicht om de jaarrekening te laten goedkeuren door een accountant of belastingadviseur.

 

Aangifte regelen

Als ondernemers zijn er meerdere fiscale aangiften die u moet regelen, waaronder de aangifte voor omzetbelasting en de aangifte voor inkomstenbelasting. De omzetbelasting wordt berekent of kunt u bereken aan de hand van uw financiële administratie. Deze aangifte kunt u maandelijks, elk kwartaal of jaarlijks doen. Over uw inkomen en uw bezittingen betaald u inkomstenbelasting.