R en R administratie

Je eigen bedrijf beginnen in 5 stappen

Geplaatst op

Als je eigen baas wilt worden en je wilt dat worden in Nederland dan heb je geluk. Nederland is namelijk een heel gunstig land om je bedrijf op te zetten. Maar er zijn natuurlijk wat dingen die je moet doen voordat je je producten kan gaan verkopen. In deze blog bespreken we het.

Een business plan schrijven

Je hoeft niet perse een businessplan te schrijven als je je bedrijf gaat opzetten, maar het helpt zeker. En als je je eigen bedrijf wilt beginnen is dit de eerste stap die je normaliter neemt. In een ondernemingsplan maak je een opzet voor je bedrijf, denk hier aan bedrijfsformatie en de juridische bedrijfsstructuur. Maar ook wat je gaat verkopen of produceren, wie je klanten zullen zijn en hoe je aan financiering komt. Dit zijn allemaal dingen die je uitgedacht moet hebben voordat je een eigen onderneming gaat opstarten. Een goed bedrijfsplan verhoogt de kans van slagen enorm.

Verschillende startpunten

Er zijn verschillende startpunten in het bedrijfsleven. Je kunt bijvoorbeeld starten als een innovatieve startup, vanuit een werkloosheidsregeling, vanuit een baan of je kunt een bedrijf beginnen als student of voor een minor. Voor elk startpunt gelden er andere regels, dus het is belangrijk wat voor regels er gelden voor jouw situatie.

Selecteer een juridische bedrijfsstructuur

Eigenaars van een nieuw bedrijf moeten een juridische bedrijfsstructuur kiezen (bijv. eenmanszaak firma onder vennootschap (FOV), besloten vennootschap (BV). Deze juridische bedrijfsstructuur bepaalt namelijk aansprakelijkheid en belastingverplichtingen.

Kies een bedrijfsnaam

Het beginnen van je bedrijf betekent ook dat je je merk registreren moet, deze kies je om uiteindelijk geregistreerd te worden bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Registreer je bedrijf bij de KvK

Nieuwe bedrijven moeten zich registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK). Wanneer je hier bent ingeschreven, zullen ze je gegevens doorgeven aan de Belastingdienst. Zij zal je een btw-nummer toewijzen. Met dit btw-nummer kun je facturen sturen naar klanten en je kunt dit gebruiken ter identificatie tegenover de Belastingdienst. Als je in Nederland zaken doet, maar je bedrijf niet permanent in Nederland gevestigd is, hoef je je alleen maar te registreren bij de Nederlandse Belastingdienst.

Gerelateerde berichten

Aandachtspunten bij het digitaliseringsproces

Door de snelle technologische ontwikkelingen ontstaan er continu nieuwe manieren om archieven digitaal op te slaan. Welke techniek of welke methode...

Lees meer

Waarom ondertekenen we officiële documenten bij een notaris?

Veel van de belangrijke transacties die je maakt in je leven, zoals het ondertekenen van een koopcontract, gebeuren onder toeziend oog van een...

Lees meer

3 tips voor een goede administratie voor je B.V.

Een B.V. is een besloten vennootschap. Dit is een soort rechtspersoon dat wettelijk verplicht is om een goede administratie bij te houden. Dat is...

Lees meer

Over ons

We houden je op de hoogte van goede tips voor je workflow.

Contactgegevens

Via info @ renradministratie.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden