R en R administratie

Ontwerptips voor zakelijke etiketten: het perfecte plaatje

Geplaatst op

Persoonlijk ontworpen etiketten geven een professionele look aan je producten. Ook cadeaupapier dat je gebruikt om cadeaus voor je klanten in te pakken, kun je heel mooi van een etiket voorzien. Dat zorgt voor een mooi afgerond geheel en is direct een stukje promotie. Naamsbekendheid is tenslotte erg belangrijk. In deze blog geven we je een aantal ontwerptips om etiketten bedrukken makkelijk te maken.

Gebruik sterke kleuren en textuur voor je ontwerp

We raden je aan om gebruik te maken van het CMYK-kleurensysteem, dit systeem is ideaal voor druk materiaal. Het RGB-kleurensysteem wordt vooral gebruikt voor media die zelf licht produceren, denk aan beamers of computerschermen. Zorg ervoor dat je altijd het lettertype kiest dat de belangrijkste informatie naar voren brengt. Daar gaat het tenslotte om. Kies altijd voor een ontwerp dat in de lijn ligt van je huisstijl. Een huisstijl is een lettertype dat je altijd gebruikt, je logo en de kleuren van je bedrijf. Een goed voorbeeld van een huisstijl is die van de Albert Heijn of Jumbo: heel herkenbaar en altijd hetzelfde.

Psychologie

Marketing hangt nauw samen met de psychologie van mensen. Denk daarom na over je huisstijl en de etiketten die je op basis daarvan gaat ontwikkelen. Bepaalde kleuren en ontwerpen passen beter bij je producten dan anderen. Wanneer je een technisch product ontwikkelt, is het misschien geen goed idee om er een rustiek etiket op te plakken.

De verpakking

Een goede verpakking ontwikkelen is een ander belangrijk punt. Het is slim om je product te meten zodat je kunt bepalen hoe groot de verpakking moet worden. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een grote verpakking met een vakje waarin je product zit, zoals dit ook bij een mobiele telefoon vaak het geval is. Zorg dat er een goede samenwerking is tussen de verpakking en het etiket. Soms is een kleiner etiket prima als de verpakking de boodschap die je wilt uitstralen ondersteunt.

Presentatie van je product in de winkel

Bij de ontwikkeling van je etiket kun je het beste ook rekening houden met de presentatie in de winkel. Veel rekken zijn verlicht en je producten zullen wellicht hangen naast andere producten. Kijk daarom goed naar de ontwerpen van vergelijkbare producten gemaakt door andere producten, maar verlies hierbij de identiteit van jouw bedrijf niet uit het oog. Je moet eigenlijk proberen de concurrentie te overtreffen met een design dat er echt uitspringt.

Vraag om feedback

De experts op het gebied van marketing zijn het er over eens: feedback is een bijzonder belangrijke tool om het design van je marketingproducten naar een hoger niveau te brengen. Bespreek het ontwerp van je etiket met collega’s, vrienden en klanten. Feedback is informatie verzamelen die je kan helpen om je product beter te maken. Mensen die niet met feedback om kunnen gaan, zien soms de waarde er niet van in. Je mag de feedback overigens best wel een beetje sturen. Handige vragen om te stellen zijn: Voelt dit ontwerp goed? Waarom wel, waarom niet? Wat zou je anders willen zien aan dit product?

Denk ecologisch

Wanneer je ecologische producten produceert, zoals biologisch voedsel, dan is het wel slim om ook de verpakking zo ecologisch mogelijk te maken. Dan gaat het om de gebruikte inkt, het materiaal waar het etiket van gemaakt is en de verpakking. Deze moeten idealiter recyclebaar zijn. Ook kan het voorkomen dat mensen de verpakking van je product, bijvoorbeeld een fles, willen hergebruiken voor andere doeleinden. Zorg er dan voor, dat je etiket gemakkelijk van de verpakking te verwijderen is.

Conclusie
Een etiket ontwerpen is denken met het totaalplaatje in je hoofd. Zorg ervoor dat je opvalt, kies voor een herkenbare eenheid: visuals en tekst die samen de huisstijl van je bedrijf volgen. Om je groene hart te laten zien, dat is goed voor je imago als bedrijf, kun je het beste kiezen voor ecologische materialen. Zorg dat je producten recyclebaar zijn.

Gerelateerde berichten

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden