R en R administratie

Waarom je klant- én medewerkerstevredenheid moet meten

Geplaatst op

Veel organisaties meten de tevredenheid van hun klanten om hun dienstverlening te optimaliseren, maar medewerkerstevredenheid wordt snel over het hoofd gezien. Desalniettemin is ook de tevredenheid onder de medewerkers essentieel en bepalend voor het succes van een bedrijf. Het is belangrijk om dit inzichtelijk te maken om de klantenservice te kunnen verbeteren en de harten van klanten te winnen. In dit artikel geven we 5 redenen waarom medewerkerstevredenheid net zo belangrijk is als klanttevredenheid.

1.      Hogere omzet

Dit moet elke bedrijfseigenaar aanspreken: tevreden medewerkers zorgen voor meer omzet. Diverse onderzoeken naar medewerkerstevredenheid hebben bewijs gevonden voor deze claim. Een recente studie toonde bijvoorbeeld aan dat dat bedrijven met betrokken werknemers een hogere winst per aandeel hebben en sneller hersteld zijn van een recessie.

2.      Verbeterde retentie

Tevreden en betrokken werknemers verlaten minder snel hun baan en gaan dus minder snel op zoek naar een nieuwe werkgever. Bedrijven met een hoge medewerkerstevredenheid hebben een lager verloop in hun personeelsbestand dan bedrijven met ontevreden werknemers. En minder verloop zorgt voor lage wervings- en selectiekosten.

3.      Verhoging geluk

Werknemers hebben erkenning en waardering nodig voor hun inspanningen en bijdragen in het werk dat ze uitvoeren. Een werkgever die nadruk legt op feedback en lofprijzing heeft over het algemeen meer tevreden werknemers. Gelukkige werknemers zorgen voor een hogere productiviteit en een beter moreel. Bovendien blijkt uit onderzoek ook dat slechts een klein deel van de werknemers op zoek gaat naar een nieuwe baan voor een hoger loon.

4.      Meer innovatie

Medewerkers die tevreden en betrokken zijn staan meer open voor innovatieve ideeën en nieuwe tools. Ze denken mee over manieren om het werk en de processen te verbeteren, in plaats van enkel het werk uit te voeren.

5.      Beter samenwerken

Tevreden medewerkers zijn meer betrokken bij het werk en hun collega’s. Ze communiceren meer met elkaar en dat vergroot de kans tot een beter samenwerking. Goede samenwerking leidt tot een verminderde werkdruk en kan conflicten verspreiden en verminderen.

De tevredenheid in jouw bedrijf meten?

Wil je inzicht in de tevredenheid binnen jouw bedrijf? Kies dan voor externe partij die dit objectief in kaart brengt. Wij kunnen Bee-Line (feedbacksmiley.nl) aanraden, de enige gebruiker van HappyOrNot in de Benelux. Na het onderzoek ontvang je de resultaten in een overzichtelijke rapportage, waarmee je direct aan de slag kunt om de tevredenheid te verbeteren.

Gerelateerde berichten

Over ons

We houden je op de hoogte van goede tips voor je workflow.

Contactgegevens

Via info @ renradministratie.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden